Om Projektet
De 12 skoler
Play@Heart er et skoleudviklingsprojekt med fokus på legende tilgange til teknologiforståelse. Målet er at klæde skolerne på til at styrke børns kreative og eksperimenterende tilgang til verden.
Gennem en pædagogisk udforskningsekspedition undersøger vi samspillet mellem børns leg med digitale teknologier og deres udvikling og læring.
Deltagere
Play@Heart drives af en projektledelse fra de seks professionshøjskoler i landet. Deltagerne i projektet er kommunale skoleforvaltninger samt lærere og skoleledelser fra 12 udvalgte grundskoler.
Tidshorisont
Projektet løber fra 2021 til 2025. I de første tre år deltager de 12 skoler og efterfølgende afrundes projektet i 2025.
Målgrupper
Projektets målgruppe er lærere, skolepædagoger og skoleledere. Børnenes oplevelser og betragtninger er centrale i udviklingsprocessen.
Deltagende skoler og kapacitetsteams i Play@Heart
Hvalsø Skole
Hvalsø Skole er beliggende i naturskønne omgivelser i en mindre stationsby på Midtsjælland. Skolen, som oprindeligt var en landsbyskole, består af flere knopskydninger med varierende arkitektur, der repræsenterer tiden hvori skole og by har udviklet sig.
Bygningerne huser 674 elever og 90 personaler.
Hos os vil vi gerne skabe rammer for virkelyst og fejlmodighed, med fællesskabet som drivkraft.
Højelse Skole
Vi er en landsbyskole på omkring 250 elever, der ligger i Køge kommune.
Højslev Skole
Vi er en mellemstor landsbyskole i Skive Kommune. Vi er ca. 400
elever og 40 lærere og pædagoger. Vi har gode rum både inde og ude. Blandt
andet et Play Space med plads til teater, konstruktion og kreative udfoldelser
samt et Tech Space med robotter og produktionsteknologier.
Vi er meget optaget af motivation og varieret undervisning,
og derfor har alle elever en ugentlig makerday, hvor vi arbejder med legende
tilgange, makerdidaktik og teknologiforståelse på tværs af fag og klasser.
Udforsk, opdag og oplev fantasien på Højslev Skole
Hver dag er fyldt med oplevelser
Makerdays giver tiden til det!
Lundehusskolen
Jonas S. Larsen
Lundehusskolen
Lyngholmskolen
Vi er beliggende i Farum, Furesø kommune i Nordsjælland.
Vi er en folkeskole med 550 elever og 60 lærere.
Vi arbejder med ’Skolen man ikke vil hjem fra’
Løsning Skole
440 elever heraf 65 i special afdelingen og 70 lærer og pædagoger.
Løsning skole ligger i det naturlige midtpunkt, mellem Horsens og Vejle i Hedensted Kommune.
På Løsning skole er vi gode til at skabe bevægelse så børn og unge i forpligtende fællesskaber udvikler sig til livsduelige og fremtidsparate mennesker.
Vi er profilskole for innovation og entreprenørskab.
Sct. Hans Skole
Sct. Hans Skole er en byskole i Odense C. Skolen er fra 1878 og ligger i Skibhuskvarteret tæt på centrum og Odense havn. Skolen har ca. 700 elever og 70 lærere og pædagoger. Vi har lært hvordan legende tilgange og teknologi kan motivere eleverne.
”Skolen i Odense C – her er elevens motivation i centrum”
Skansevejens Skole
Skansevejens Skole er beliggende i hjertet af Nørresundby med skov, torv og Limfjorden. Skolen har 500 elever fra 0.-9. årgang og 70 medarbejdere.
Vi har siden 2020 udforsket PBL og legende tilgange til læring og teknologiforståelse. I august 2025 flytter vi ind i en nybygget skole på Stigsborg, hvor der ligeledes vil være vuggestue, børnehave og bydelshus.
Vi elsker i samarbejde med vores elever at afprøve og eksperimentere, så vi sammen kan lave den bedste skole for alle.
Skovvangskolen
Byskole i den nordlige del af Aarhus midtby.
Ca. 600 elever.
Vi er gode til at implementere Play@Heart i forskelligt omgang og indhold i den allerede eksisterende undervisning.
Vi er gode til greenscreen, podcasts, programmering, stop motion, vinyl cut mm.
Sydmors Skole
Sydmors skole er en landsbyskole med 200 elever og 34 pædagoger og lærere. Det er en grundskole med klassetrin 0.-6. klasse. Skolen er beliggende i Vils, Morsø kommune.
Skolens motto er læring, udvikling, bevægelse og leg i fællesskab.
Tåsingeskolen
Tåsingeskolen er en større skole beliggende på øen Tåsinge syd for Svendborg i det sydfynske øhav.
3 matrikler; En landsbyafdeling, en centerafdeling og en afdeling med overbygning til 9. og deri en Sciencelinje.
Der er 900 elever på skolen og omkring 120 lærere og pædagoger.
Vi har lært, at “det godt må være sjovt at gå i skole”
Varnæs Skole
Lone Hansen
Varnæs Skole
Mette Brink
Varnæs Skole
Inspiration
Følgende kommentarer, indsamlet af Rambøll, kan give en idé om, hvor dybtgående og fundamental den legende tilgang til teknologiforståelse kan forandre en organisations syn på sig selv, og de mennesker – store som små – som den huser
Vi oplever, at der nu begynder at komme flere succeshistorier fra arbejdet med legende tilgange til teknologiforståelse, som øger arbejdsglæden og motivationen for os og det øvrige pædagogiske personale
- Medlem af kapacitetsteam
Man fik nye ideer, og man bliver klogere. Man fandt også ud af, hvad [andre elever, red.] også kunne. Så man blev klogere på hinanden.
- Elev, indskoling
At eleverne i stedet for at få en løsning på et problem, som de så skal eftervise, i stedet prøver sig frem uden, at vi helt ved på forhånd, hvor de havner. Processen, dens bespænd og den kreativetænkning får en mere central position end det forkromede produkt eller resultat.
- Pædagogisk personale
Mere facilitator på deres skabelse. Det er noget med at guide eleverne, hjælpe dem på vej på en måde, hvor man ikke kommer med en læsning. De skal have lov til at finde frem i deres leg og afprøvning. De skal guides den rigtige vej. Det er en anden rolle – den er udfordrende. Jeg har da ofte et sted, jeg gerne vil have dem hen. De kommer måske med et helt andet bud på en løsning, end jeg har tænkt.
- Pædagogisk personale
Mere parat til uforudsigelighed – det er også det, der udfordrer lærerne. Man ved ikke, hvor tingene ender, og der er ikke et facit.
- Kapacitetsteam
Turde mere som underviser. Turde tro på børnene og tro på, vi nok skal nå derhen, hvor vi skal. Det er meget nemmere at styre opgaveudførelsen, men her handler det om at slippe det fri og turde tro på børnene.
- Kapacitetsteam
Man var klog i går – man følte sig klog på, hvordan man skulle gøre. Det var på en anden måde end man plejer. Jeg kunne godt lide den måde at være klog på.
- Elev fra mellemtrin
Jeg følte mig rigtig klog. Jeg er ikke så god til at bygge og være kreativ, men det gik godt i går.
- Elev fra udskoling
Man var klog i går – man følte sig klog på, hvordan man skulle gøre. Det var på en anden måde end man plejer. Jeg kunne godt lide den måde at være klog på.