PlayCases
Inspirations sektion
Play@Heart er et skoleudviklingsprojekt med fokus på legende tilgange til teknologiforståelse. Målet er at klæde skolerne på til at styrke børns kreative og eksperimenterende tilgang til verden.
Gennem en pædagogisk udforskningsekspedition undersøger vi samspillet mellem børns leg med digitale teknologier og deres udvikling og læring.
Pythagoras’ listehus!
Emmely M – Novel engineering
En dåseåbner for samarbejde mellem lærere og pædagoger
2 | 2 | 1 – to forskellige klasser, to forskellige forløb og ét PlaySpace
Utopiske konstruktioner
Nybyggerne, nu med smarthouse-benspænd!
Børnene viser os, hvad der giver mening for dem
Teknologi kan gøre undervisningen til en leg
Innovation i frøperspektiv
En legende lærerfaglighed
3, 2, 1 – katapulter! Undersøgende matematik, hvad ellers?
Legen er med, når unge vikler sig ud af barndommen og ind i ungdommen
Kan leg hjælpe børn i udsatte positioner tilbage i fællesskabet?
Julen er gavepapirets fest!
Sydmors Skole gør teknologien tilgængelig for legende børn
Skolerne er i gang med en kulturforandring
Lyd med pauser = musik
I Aars Skoles SFO eksperimenterer de med pop-up lege for at forny legeenergien
Nye legebriller får personalet ned i børnehøjde og op i et helikopterperspektiv
Lærer og studerende på gyngende grund: kan brædderne bære en legende tilgang til læring?
"Man kan lære mere om et andet menneske gennem en times leg og spil end gennem et helt års samtaler"
Platon
Inspiration
Følgende kommentarer, indsamlet af Rambøll, kan give en idé om, hvor dybtgående og fundamental den legende tilgang til teknologiforståelse kan forandre en organisations syn på sig selv, og de mennesker – store som små – som den huser
Vi oplever, at der nu begynder at komme flere succeshistorier fra arbejdet med legende tilgange til teknologiforståelse, som øger arbejdsglæden og motivationen for os og det øvrige pædagogiske personale
- Medlem af kapacitetsteam
Man fik nye ideer, og man bliver klogere. Man fandt også ud af, hvad [andre elever, red.] også kunne. Så man blev klogere på hinanden.
- Elev, indskoling
At eleverne i stedet for at få en løsning på et problem, som de så skal eftervise, i stedet prøver sig frem uden, at vi helt ved på forhånd, hvor de havner. Processen, dens bespænd og den kreativetænkning får en mere central position end det forkromede produkt eller resultat.
- Pædagogisk personale
Mere facilitator på deres skabelse. Det er noget med at guide eleverne, hjælpe dem på vej på en måde, hvor man ikke kommer med en læsning. De skal have lov til at finde frem i deres leg og afprøvning. De skal guides den rigtige vej. Det er en anden rolle – den er udfordrende. Jeg har da ofte et sted, jeg gerne vil have dem hen. De kommer måske med et helt andet bud på en løsning, end jeg har tænkt.
- Pædagogisk personale
Mere parat til uforudsigelighed – det er også det, der udfordrer lærerne. Man ved ikke, hvor tingene ender, og der er ikke et facit.
- Kapacitetsteam
Turde mere som underviser. Turde tro på børnene og tro på, vi nok skal nå derhen, hvor vi skal. Det er meget nemmere at styre opgaveudførelsen, men her handler det om at slippe det fri og turde tro på børnene.
- Kapacitetsteam
Man var klog i går – man følte sig klog på, hvordan man skulle gøre. Det var på en anden måde end man plejer. Jeg kunne godt lide den måde at være klog på.
- Elev fra mellemtrin
Jeg følte mig rigtig klog. Jeg er ikke så god til at bygge og være kreativ, men det gik godt i går.
- Elev fra udskoling
Man var klog i går – man følte sig klog på, hvordan man skulle gøre. Det var på en anden måde end man plejer. Jeg kunne godt lide den måde at være klog på.