BLINGTRON

Børn peger på udstoppet fugl, gummi and og klodser

PlayCases

Gå på opdagelse

Play@Heart er et skoleudviklingsprojekt med fokus på legende tilgange til teknologiforståelse. Målet er at klæde skolerne på til at styrke børns kreative og eksperimenterende tilgang til verden.

Gennem en pædagogisk udforskningsekspedition undersøger vi samspillet mellem børns leg med digitale teknologier og deres udvikling og læring.

Hverdagens teknologi playcases

Hverdagens teknologi

Elev-handout: 1.-2. klasse, dansk og rolleleg. Vælg en teknologi og slet den! Hvordan vil jeres hverdag se ud uden den?
Rumeventyret playcases

Rumeventyret

Elev-handout: 0.-8. klasse, Samskabelse, leg mellem årgange. I er landet på en ny planet, og nu skal den udforskes!
Skolens hemmlige maskine - playcases

Skolens hemmelige maskine

Elev-handout: 3. klasse, matematik, fantasi og konstruktion. hvad nu hvis skolen havde en magisk maskine, der kunne forstørre og formindske genstande?
Skibsforlis - playcase

Skibsforlis!

Elev-handout: 2.-4. klasse, historie, kreativitet og fantasi. Tænk som Bear Grylls, eller en ingeniør. Der er pirater i området og indfødte stammer på øen, hvad gør I?
Rødhætte, ulven og snapchat - playcase

Rødhætte, Ulven og SnapChat

Elev-handout: 3.-6. klasse, dansk og rolleleg. Er du sikker på, hvem du snapper med? Skindet kan bedrage!
Vælg en teknologi og briller - playcase

Vælg en teknologi.. Og et par briller!

Elev-handout: 3.-6. klasse, dansk/natur/teknologi og rolleleg. Positiv eller negativ? Uundværlig teknologi? Eller kan det undværes?
Ukendt land playcase

Ukendt land

Elev-handout: 4.-6. klasse, dansk, natur & teknologi, rolleleg og fantasi. Forestil dig, at en drone har opdaget en portal, der giver adgang til nyt land på vores klode – hvad gør vi nu?!
Middelalder playcase

Middelalder, magt og mennesker

Elev-handout: 8.-9. klasse, samfundsfag og historie, rolleleg og fantasi. Rollespil, chatbots og dilemmakort.
Uden mad og drikke playcase

Uden mad og drikke..

Elev-handout: 2.-4. klasse, innotek, kreativitet og fantasi. Hvad nu hvis astronauterne løb tør for mad i rummet?
LEGO playcase

LEGO Spike Galore!

Elev-handout: Fjollede gangarter, dukketeater, slagtøj, udforskning af rummet: mulighederne er uendeligt mange – gå på opdagelse i de mange PlayMats knyttet til LEGO Spike – herunder samlet i én PDF.
Klods Hans playcase

Grinedimser og sjove videoer

Elev-handout: 3. klasse, dansk og billedkunst, rollespil og kreativitet. Klods Hans; tænk som opfinder, eller en YouTuber.
Skov playcase

Lav en opfindelse!

Elev-handout: 6.-9. klasse, dansk, kreativitet og fantasi: hvad nu hvis det var dig, der lå på skovbunden?
Samarbejde om projekt

Pythagoras’ listehus!

Hvad nu hvis vi skulle redde en civilisation med rette vinkler? Og hvad nu hvis civilisationen boede på planeten Pythagoræius Maximus, og at husene i storbyen Trigonomians samtidig skulle skabe god energi? Download herunder og se, hvad der sker, når matematik møder Blingtrons prædiktioner over fagområdet trigonometri.
Novel engineering 2

Emmely M – Novel engineering

Dystopi er ikke en mangelvare i billedromanen Emmely M, men hvad sker der, når vi med en legende tilgang til læring løser det velkendte problem; at en dukke bliver levende! Og tilmed overtager hovedpersonens liv og førlighed!(!)
Lærere og pædagoger

En dåseåbner for samarbejde mellem lærere og pædagoger

Legende tilgange til tværprofessionelt samarbejde skaber et mødested for konstruktiv forskellighed mellem pædagog- og lærerstuderende.
PlaySpace

2 | 2 | 1 – to forskellige klasser, to forskellige forløb og ét PlaySpace

Hvor svært kan det egentlig være at programmere en LEGO Spike-robot til at operere på Mars, og hvordan opdrager vi på det, der bare ikke vil opdrages, og hvordan gør vi lige det hele med to forskellige klasser på hvert sit klassetrin i ét PlaySpace, hva’?
Samarbejde om projekt 4

Utopiske konstruktioner

I konstruktionslegen bygger de pædagogstuderende sig til nye erkendelser.
Nybyggerne mærkat

Nybyggerne, nu med smarthouse-benspænd!

Smarthouse, hvad er nu det for en størrelse? Er det ikke indlysende? Et hus, der er smart, og det var så benspændet til en udskolingsårgang, hvor de hver især havde fået tildelt roller, således vi fik etableret diversificerede familier, der skulle igang med at manifestere drømmehuset – med smartfunktioner, i teknologiforståelsens tegn.
Børn der holder i hånd

Børnene viser os, hvad der giver mening for dem

En legende tilgang til undervisning giver børnene mulighed for at skabe deres egne sammenhænge i overgangen fra børnehave til skole.
Skoleelev 2

Teknologi kan gøre undervisningen til en leg

På Sct. Hans Skole i Odense bruger lærerne teknologi til at gøre undervisningen mere legende. Skal leg fungere, kræver det blandt andet, at eleverne har reel indflydelse, siger lærer og konsulent.
Play@heart logoer

Innovation i frøperspektiv

Fræk frø, adfærdskorrigerende tiltag og innovation som styringsakse – en mixtur til læreren, der tør at træde tilbage og lade læring ske. Her i faget dansk!

"Man kan lære mere om et andet menneske gennem en times leg og spil end gennem et helt års samtaler"

Platon

blå figur 3

Leg er den højeste grad af research

Albert Einstein

rød figur 2

Inspiration

Følgende kommentarer, indsamlet af Rambøll, kan give en idé om, hvor dybtgående og fundamental den legende tilgang til teknologiforståelse kan forandre en organisations syn på sig selv, og de mennesker – store som små – som den huser