BLINGTRON

PlayCases

Inspirations sektion

Play@Heart er et skoleudviklingsprojekt med fokus på legende tilgange til teknologiforståelse. Målet er at klæde skolerne på til at styrke børns kreative og eksperimenterende tilgang til verden.

Gennem en pædagogisk udforskningsekspedition undersøger vi samspillet mellem børns leg med digitale teknologier og deres udvikling og læring.

Pythagoras’ listehus!

Hvad nu hvis vi skulle redde en civilisation med rette vinkler? Og hvad nu hvis civilisationen boede på planeten Pythagoræius Maximus, og at husene i storbyen Trigonomians samtidig skulle skabe god energi? Download herunder og se, hvad der sker, når matematik møder Blingtrons prædiktioner over fagområdet trigonometri.

Emmely M – Novel engineering

Dystopi er ikke en mangelvare i billedromanen Emmely M, men hvad sker der, når vi med en legende tilgang til læring løser det velkendte problem; at en dukke bliver levende! Og tilmed overtager hovedpersonens liv og førlighed!(!)

En dåseåbner for samarbejde mellem lærere og pædagoger

Legende tilgange til tværprofessionelt samarbejde skaber et mødested for konstruktiv forskellighed mellem pædagog- og lærerstuderende.

2 | 2 | 1 – to forskellige klasser, to forskellige forløb og ét PlaySpace

Hvor svært kan det egentlig være at programmere en LEGO Spike-robot til at operere på Mars, og hvordan opdrager vi på det, der bare ikke vil opdrages, og hvordan gør vi lige det hele med to forskellige klasser på hvert sit klassetrin i ét PlaySpace, hva’?

Utopiske konstruktioner

I konstruktionslegen bygger de pædagogstuderende sig til nye erkendelser.

Nybyggerne, nu med smarthouse-benspænd!

Smarthouse, hvad er nu det for en størrelse? Er det ikke indlysende? Et hus, der er smart, og det var så benspændet til en udskolingsårgang, hvor de hver især havde fået tildelt roller, således vi fik etableret diversificerede familier, der skulle igang med at manifestere drømmehuset – med smartfunktioner, i teknologiforståelsens tegn.

Børnene viser os, hvad der giver mening for dem

En legende tilgang til undervisning giver børnene mulighed for at skabe deres egne sammenhænge i overgangen fra børnehave til skole.

Teknologi kan gøre undervisningen til en leg

På Sct. Hans Skole i Odense bruger lærerne teknologi til at gøre undervisningen mere legende. Skal leg fungere, kræver det blandt andet, at eleverne har reel indflydelse, siger lærer og konsulent.

Innovation i frøperspektiv

Fræk frø, adfærdskorrigerende tiltag og innovation som styringsakse – en mixtur til læreren, der tør at træde tilbage og lade læring ske. Her i faget dansk!

En legende lærerfaglighed

I dette afsnit af Playful Learning Podcast går vi tæt på Natasja Bechs legende lærerfaglighed.

3, 2, 1 – katapulter! Undersøgende matematik, hvad ellers?

Den episke fortælling om et Sciencehold og belejringen af et LEGO-slot! Undersøgende matematik er matematik, der er sjovt (velsagtens), specielt når det involverer katapulter og destruktiv leg.

Legen er med, når unge vikler sig ud af barndommen og ind i ungdommen

Alle børn har et ønske om at lege. Det gælder også de lidt større børn, selvom de måske ikke selv føler, at de leger mere. Større børn og unge leger nemlig stadig i høj grad – de kalder det ofte bare noget andet, og det kan have nogle anderledes udtryksformer, som det er vigtigt at være opmærksom på.

Kan leg hjælpe børn i udsatte positioner tilbage i fællesskabet?

Leg er værdifuld for alle børn, men når der er tale om børn i en udsat position, kan der være grund til at give legen ekstra pædagogisk opmærksomhed.

Julen er gavepapirets fest!

Hvordan reducerer vi spild i almindelighed og gavepapir i særdeleshed? Dét spørgsmål tager et hold Sciencelever fra Tåsingeskolen meget alvorligt, se med og oplev hen imod slutningen, hvordan særligt to elever ikke kan slippe opgaven trods dette, at frikvarteret forlængst har indfundet sig!

Sydmors Skole gør teknologien tilgængelig for legende børn

Sydmors Skole har afprøvet flere forskellige måder at gøre teknologien til en del af hverdagen for skolens elever. Fællesnævnerne er leg, teknologiforståelse og tilgængelighed, fortæller projektkoordinator Lillian Pedersen.

Skolerne er i gang med en kulturforandring

Først udviklede Højslev Skole og Skovvangskolen PlaySpaces, hvor elever og lærere kunne eksperimentere med teknologi i undervisningen. Nu er begge skoler i gang med at gøre den legende undervisning til en del af kulturen på skolerne.

Lyd med pauser = musik

Tværfaglig forløb om lyd på 7. årgang. LEGO Spike, Makey Makey og diverse forbrugsvare. Eleverne skulle ved hjælp af ovenstående materialer og genstande skabe deres egen musik.

I Aars Skoles SFO eksperimenterer de med pop-up lege for at forny legeenergien

I Aars Skoles SFO har de fundet en ny måde at give legen en god vitaminindsprøjtning på. De bruger nemlig såkaldte pop-up lege til at skabe nye legemiljøer, som opstår for en tid og giver nye, friske impulser til legen til stor glæde for børnene og deres trivsel.

Nye legebriller får personalet ned i børnehøjde og op i et helikopterperspektiv

Hvad sker der, når de voksne tør gribe børnenes initiativer og sige ja i stedet for nej? Det undersøgte det pædagogiske personale fra Randlev Friskole og Børnehus på egen krop. Her er hvad, der skete.

Den store ordfabrik!

Kan man bygge ordmaskiner ved hjælp af Makey Makey i dansk, ja da!

Lærer og studerende på gyngende grund: kan brædderne bære en legende tilgang til læring?

Hvordan får man sine elever til at gå undersøgende og eksperimenterende på opdagelse i undervisningen? Det har en lærer, en lektor og gruppe lærerstuderende fra UCL fået erfaringer med. Læs her, hvordan de bar sig ad.

"Man kan lære mere om et andet menneske gennem en times leg og spil end gennem et helt års samtaler"

Platon

Leg er den højeste grad af research

Albert Einstein

Inspiration

Følgende kommentarer, indsamlet af Rambøll, kan give en idé om, hvor dybtgående og fundamental den legende tilgang til teknologiforståelse kan forandre en organisations syn på sig selv, og de mennesker – store som små – som den huser