Viden
Viden sektion
Gå på opdagelse i nyheder, inspiration og viden
Artiklerne er delt fra Playful Learning
Evaluering af Play@Heart
Playful Learning
Rum og didaktik – et erfaringspædagogisk blik
Jeg leger fordi…
Ledelse af co-teaching – rum, rammer og relationer i samarbejdet om skoleudvikling
Skal man øve sig for at kunne lege?
Legs betydning i skolen
Podcastserie om trivsel og skoleglæde
Co-teaching som redskab til kompetenceudvikling og kapacitetsopbygning
Play@Heart præsenterer nyt designværktøj ‘Rumkompasset’
Webinar: Stå af ræset og leg
Sådan kan du tale om legekvaliteter
Ny forskningsartikel udvikler begrebet om legekvaliteter
En meningsfuld måde at tale om det legende
Legekvaliteter i undervisning
Nyt afsnit af Playful Learning-podcast med Rikke Toft Nørgård
Nyt afsnit af Playful Learning-podcast med Lene Tanggaard
Hver gang du leger, bliver du lidt mere modig, end du var før
Nyt podcast-afsnit med Dion Sommer
PlayBook 4
PlayBook 3
Inspiration
Følgende kommentarer, indsamlet af Rambøll, kan give en idé om, hvor dybtgående og fundamental den legende tilgang til teknologiforståelse kan forandre en organisations syn på sig selv, og de mennesker – store som små – som den huser
Vi oplever, at der nu begynder at komme flere succeshistorier fra arbejdet med legende tilgange til teknologiforståelse, som øger arbejdsglæden og motivationen for os og det øvrige pædagogiske personale
- Medlem af kapacitetsteam
Man fik nye ideer, og man bliver klogere. Man fandt også ud af, hvad [andre elever, red.] også kunne. Så man blev klogere på hinanden.
- Elev, indskoling
At eleverne i stedet for at få en løsning på et problem, som de så skal eftervise, i stedet prøver sig frem uden, at vi helt ved på forhånd, hvor de havner. Processen, dens bespænd og den kreativetænkning får en mere central position end det forkromede produkt eller resultat.
- Pædagogisk personale
Mere facilitator på deres skabelse. Det er noget med at guide eleverne, hjælpe dem på vej på en måde, hvor man ikke kommer med en læsning. De skal have lov til at finde frem i deres leg og afprøvning. De skal guides den rigtige vej. Det er en anden rolle – den er udfordrende. Jeg har da ofte et sted, jeg gerne vil have dem hen. De kommer måske med et helt andet bud på en løsning, end jeg har tænkt.
- Pædagogisk personale
Mere parat til uforudsigelighed – det er også det, der udfordrer lærerne. Man ved ikke, hvor tingene ender, og der er ikke et facit.
- Kapacitetsteam
Turde mere som underviser. Turde tro på børnene og tro på, vi nok skal nå derhen, hvor vi skal. Det er meget nemmere at styre opgaveudførelsen, men her handler det om at slippe det fri og turde tro på børnene.
- Kapacitetsteam
Man var klog i går – man følte sig klog på, hvordan man skulle gøre. Det var på en anden måde end man plejer. Jeg kunne godt lide den måde at være klog på.
- Elev fra mellemtrin
Jeg følte mig rigtig klog. Jeg er ikke så god til at bygge og være kreativ, men det gik godt i går.
- Elev fra udskoling
Man var klog i går – man følte sig klog på, hvordan man skulle gøre. Det var på en anden måde end man plejer. Jeg kunne godt lide den måde at være klog på.