BLINGTRON

Viden

Viden sektion

Gå på opdagelse i nyheder, inspiration og viden
Artiklerne er delt fra Playful Learning

Novel Engineering

Hvad er Novel Engineering ? Novel Engineering (NE) er en innovativ tilgang til at integrere engineering, teknologiforståelse og danskfaglige færdigheder i grundskolen. Som en del af Novel Engineering udvikler eleverne projekter baseret på tekster, de læser i dansk, engelsk, tysk eller måske matematik, historie eller samfundsfag. På hjemmesiden formidles to års eksperimentering med NE i fagene.

Play@Heart Skattekort

Skibet har kurs mod spændende farvand og sammen med skønne og vildt dygtige mennesker i Play@heart har vi kigget nærmere på fællesskabende didaktikker og kommer omkring: Deltagelse,Trivsel, Dialogisk praksis, Motivation, Læringsrum. Du finder bl.a. små podcast om emnerne, inspiration og korte forklaringer. Så spring med om bord og gå efter guldet: Meningsfuld undervisning

Evaluering af Play@Heart

I dette resume sammenfattes de væsentligste erfaringer og resultater fra evalueringen af Play@Heart. Evalueringen er gennemført af Rambøll Management i 2021-2024.

Playful Learning

Hvad taler vi om, når vi taler om playful learning, og hvordan kan en didaktisk rammesætning initiere fantasi og legende omgang med det faglige indhold? Her fra KvaN, nr. 122, Fantasi og leg, april 2022.

Rum og didaktik – et erfaringspædagogisk blik

“(…) De didaktiske overvejelser over inddragelse af forskellige fysiske omgivelser i undervisningen handler om langt mere end bevæ- gelse og aktivering af sanser.” i: Rum og didaktik – et erfaringspædagogisk blik KvaN, nr. 126, Skolens rum, september 2023.

Jeg leger fordi…

Se en video om Playful Learning og hvad leg betyder for børn og unges lyst til at lære.

Ledelse af co-teaching – rum, rammer og relationer i samarbejdet om skoleudvikling

En udgivelse, om hvordan skoleledelsen kan bidrage med gode rammer og stilladsering til en bæredygtig co-teaching kultur.

Skal man øve sig for at kunne lege?

En booklet om betydningen af færdigheder, og hvordan man kan skabe deltagelsesmuligheder for alle

Legs betydning i skolen

I dette videointerview fortæller Ulrik Rosenberg, lærer på Tåsingeskolen, om, hvad legende tilgange kan bidrage med i undervisningen.

Podcastserie om trivsel og skoleglæde

Trivslen daler blandt børn og unge. Hvordan skal vi forstå denne udvikling? Hvad er årsagerne? Og hvad kan vi gøre for at styrke trivsel og skoleglæde? Det undersøger vi i denne temaserie af Playful Learning Podcast – med et særligt fokus på den legende tilgang som en del af løsningen.

Co-teaching som redskab til kompetenceudvikling og kapacitetsopbygning

Hvad er co-teaching, og hvordan kan det bidrage til skoleudvikling? Artiklen ”Co-teaching og playful skoleudvikling – sammen forandrer vi skolens undervisningskultur” giver en introduktion til Play@Hearts arbejde med co-teaching.

Play@Heart præsenterer nyt designværktøj ‘Rumkompasset’

I en ny artikel fra Play@Heart-projektet, kan du læse om de pædagogiske og designmæssige overvejelser bag udviklingen af PlaySpaces og om designværktøjet ‘Rumkompasset’.

Webinar: Stå af ræset og leg

Hvordan håndterer vi bedst muligt legende tilgange til læring i en uddannelseskultur, der er præget af et hastigt tempo, effektivisering og målstyring? Det er et ud af tre temaer, vi behandler i dette webinar fra marts 2022.

Sådan kan du tale om legekvaliteter

En booklet om Play Tarot Cards: Et et sæt kort, som hjælper med at tale om de af legens kvaliteter, der kan træde frem i legende undervisning.

Ny forskningsartikel udvikler begrebet om legekvaliteter

Om udvikling af begreber for det legende på lærer- og pædagoguddannelserne.

En meningsfuld måde at tale om det legende

Om tarotkort, der skal kunne stille skarpt på, hvad legekvaliteter er.

Legekvaliteter i undervisning

Hvordan kan kvaliteter fra legen træde frem i undervisning, og hvad bidrager de med? Det er omdrejningspunktet for dette afsnit af Playful Learning Podcast, hvor vi har besøg af to af vores egne folk fra udviklings- og forskningsprogrammet. Mathilde Knage, som er underviser på pædagoguddannelsen og projektleder i P+L, og Mikkel Boysen, som er seniorforsker i P+L, diskuterer sammenhængen mellem legende undervisning og udviklingen af pædagogfaglige kompetencer.

Nyt afsnit af Playful Learning-podcast med Rikke Toft Nørgård

I dette afsnit har vi besøg af Rikke Toft Nørgård, som er lektor på DPU, Aarhus Universitet. Rikke forsker i Playful Learning på videregående uddannelser og er optaget af, hvordan legens kvaliteter meningsfuldt inddrages i undervisning. I vores samtale gransker vi legende tilgange i videregående uddannelse, og hvordan vi kan rykke tættere på at udvikle en signaturpædagogik for en legende tilgang til læring.

Nyt afsnit af Playful Learning-podcast med Lene Tanggaard

I Playful Learning Podcast har vi besøg af Lene Tanggaard, som er rektor på Designskolen Kolding. Hun er en af landets fremtrædende stemmer inden for kreativitet og læring, og i denne podcast giver hun sit skarpe blik på forholdet mellem leg, kreativitet og læring. Vi taler om, hvorfor legen er en central del af en kreativ proces, og hvordan leg og kreativitet spiller ind i forhold til faglighed og trivsel; og så kommer vi ind på begreber som læringsglemsel, pædagogisk takt og detours og vender dikotomien mellem leg og læring.

Hver gang du leger, bliver du lidt mere modig, end du var før

Et podcastafsnit om legestemninger og sprog for leg med Helle Marie Skovbjerg.

Nyt podcast-afsnit med Dion Sommer

Mød Dion Sommer i vores nyeste afsnit af Playful Learning Podcast. Vi tager blandt andet en snak om forskellige legesyn samt legens trange kår i folkeskolen. Vi har besøg af professor i udviklingspsykologi, Dion Sommer, i Playful Learning Podcast. I forbindelse med udgivelsen af Sommers nye bog ‘Leg – en ny forståelse’ har vi inviteret ham forbi til en snak om forskellige legesyn, legens trange kår i folkeskolen og hvad det kan betyde for børn og voksne at blive mødt af en legende tilgang.

Legetøj og spil er præludier til seriøse ideer

Charles Eames

Inspiration

Følgende kommentarer, indsamlet af Rambøll, kan give en idé om, hvor dybtgående og fundamental den legende tilgang til teknologiforståelse kan forandre en organisations syn på sig selv, og de mennesker – store som små – som den huser