BLINGTRON

Lærer underviser om AI Teknologi, med VR Headset

Brug af AI i undervisningen

Hvordan kan AI i undervisningen bruges? Det er omdrejningspunktet for dette indlæg, der skal give indsigt i, hvordan undervisere bedst kan bruge AI til at skabe nye og legende undervisningsmetoder for alle aldre.

Når skemaet er fyldt, og hverdagen i klasseværelset presser på, er det som underviser nemt at falde tilbage på det velkendte, fordi det føles trygt. Men nogle gange kræver udvikling, at vi tør prøve noget nyt – og måske endda fejle undervejs. Det er netop i fejlene, vi ofte lærer mest og finder nye veje til at motivere.

Målet er at give skoler og undervisere værktøjer til at styrke børns kreative og eksperimenterende tilgang til verden. Ved at teame op med kunstig intelligens kan man finde inspiration i nye idéer og genfinde metoder, der længe har været gemt væk bagerst i skabet. AI i undervisningen gør det nemlig muligt for undervisere at planlægge og implementere nye undervisningsmetoder, der gør læring fleksibel og engagerende.

Det skal nemlig være sjovt at gå i skole. Med AI i undervisningen kan undervisere opdage nye måder at skabe legende og engagerende læringsforløb, der styrker børns nysgerrighed og lyst til at udforske verden.

Generelle fordele ved brug af kunstig intelligens

Undervisere investerer mange timer på at sørge for, at deres elever bliver klædt godt på med relevant læring. Tidligere har arbejdet været manuelt, men med kunstig intelligens kan undervisere nu let og hurtigt oprette lektionsplaner og finde inspiration til nye måder at undervise på.

Mange undervisere har allerede taget teknologien til sig for at optimere både deres undervisning og tiden brugt på forberedelse. AI i undervisningen er derfor kommet for at blive.

Her er nogle af fordelene ved brugen af AI i undervisningen:

  • Legende undervisning: AI giver mulighed for at skabe legende læringsforløb, der motiverer eleverne og gør læring til en sjov oplevelse. Ved at benytte AI kan lærere tilpasse undervisningen ud fra den enkelte elevs behov og læringsstil.

  • Styrk individuelle læringsforløb: Kunstig intelligens kan hjælpe elever med at indhente viden og fungere som en sparringspartner. AI kan dermed være med til at styrke deres præstationer, læringsvaner og spare tid på løsning af problemstillinger.

  • Nye idéer: AI kan hjælpe med at tænke ud af boksen ved at generere nye idéer til undervisningen. Den kan give forslag til samarbejdsspil, belønningssystemer og øvelser, der f.eks. gør matematik mere fysisk og engagerende gennem gamification.

 

Med andre ord er kunstig intelligens med til at spare tid, så de administrative byrder mindskes, og undervisere kan bruge tiden på andre vigtige aspekter i forbindelse med undervisningen.

BLINGTRON – Få inspiration til undervisningen

Play@Heart er et skoleudviklingsprojekt, der har fokus på at skabe en legende tilgang til teknologiforståelse. Vores mål er at styrke børns kreative og eksperimenterende tilgang til verden ved at skabe større samspil mellem børns læring og digitale teknologier.

I forbindelse med vores projekt har vi udviklet et værktøj kaldet BLINGTRON. Ved hjælp af kunstig intelligens er værktøjet skabt til at give inspiration og støtte til planlægning af undervisningen – alt efter behov, abstraktionsniveau og kompleksitet.

– Du finder værktøjet her: https://playatheart.dk/blingtron/ 

Eksempel på legende matematik

Forestil dig et klasseværelse, hvor eleverne har matematik. De arbejder sammen om at hjælpe en astronaut med at finde vej tilbage til sin rumstation. For at lykkes skal de løse en række matematiske udfordringer, som bestemmer, hvilken bane astronauten skal følge. Med klodser, tegninger og regnestykker beregner eleverne banens længde og vinkler, så astronauten kan komme sikkert tilbage på rumstationen.

Det er blot ét eksempel på, hvordan AI i undervisningen kan bruges. Opgaven er nemlig blevet skabt gennem kunstig intelligens. Målet har været at engagere eleverne og gøre deres læring sjovere. Ved hjælp af kunstig intelligens kan undervisere finde på adskillige opgaver, der kombinerer elevernes faglighed med sjove og udfordrende opgaver.

Har du brug for inspiration til din undervisning? Under PlayCases kan du gå på opdagelse i et væld af opgaver, der på kreativ vis kombinerer teknologi med læring. Der er både opgaver til forskellige lektioner, rum og materialer.

Andre måder at bruge AI i undervisningen

I klasser med mange elever kan det være en udfordring at give alle tilstrækkelig opmærksomhed eller føre gode fælles samtaler. Med eksempelvis en chatbot – som ChatGPT – har eleverne mulighed for individuelt eller i grupper diskutere relevante spørgsmål eller få hjælp til problemstillinger – også hvis underviseren ikke har tid.

Kunstig intelligens kan fungere som en støtte, hvor eleverne både kan præsentere deres resultater og vise, hvordan deres forståelse er udviklet gennem gentagne interaktioner med teknologien. Men som underviser skal man dog også være opmærksom på, at den kunstige intelligens ikke decideret udfører elevernes arbejde. Værktøjer som ChatGPT skal nemlig kun ses som en sparringspartner, hvis man mangler gode råd eller skal brainstorme idéer til et nyt projekt.

Klare krav til brugen af AI i undervisningen

Det er vigtigt, at kunstig intelligens bliver brugt ansvarligt. Som underviser er det derfor vigtigt, at du sætter dig ind i AI-forordningen, som trådte i kraft den 1. august 2024. AI-forordningen præsenterer fire typer af AI-systemer – herunder forbudte AI-systemer, højrisiko AI-systemer, begrænset risiko AI-systemer og minimal eller ingen risiko AI-systemer.

For uddannelsessektoren har AI-forordningen stor betydning, da visse AI-systemer – f.eks. dem, der bruges til at vurdere studerende eller afgøre adgang til uddannelsesinstitutioner – betragtes som højrisiko systemer. Som underviser er det derfor dit ansvar at sikre, at de anvendte AI-systemer opfylder forordningens krav, så elevernes rettigheder beskyttes.

AI i skolen er fremtiden

AI i skolen er og bliver en del af fremtiden. Det er allerede blevet en del af skolernes udvikling og vil i stigende grad præge fremtidens læringsrum. Elever og undervisere kan altså forvente, at undervisningen bliver mere understøttet af teknologi. Det skal give plads til nye og legende måder at lære og undervise på.

Men med de mange muligheder følger også visse udfordringer. En af dem er risikoen for, at AI truer den bogkultur, som dagligt bruges på skoler i hele landet. Bøger, der ikke er tilgængelige digitalt, risikerer nemlig at blive overset. Det skyldes, at AI er afkoblet fra den viden, der ikke findes digitalt.

Som underviser er det dermed også noget, som man skal have in mente, når man planlægger sin undervisning. Det er nemlig vigtigt, at viden fra ikke-digitale kilder ikke går tabt ved brugen af AI i undervisningen.