BLINGTRON

Børn peger på udstoppet fugl, gummi and og klodser

PlayCases

Gå på opdagelse

Play@Heart er et skoleudviklingsprojekt med fokus på legende tilgange til teknologiforståelse. Målet er at klæde skolerne på til at styrke børns kreative og eksperimenterende tilgang til verden.

Gennem en pædagogisk udforskningsekspedition undersøger vi samspillet mellem børns leg med digitale teknologier og deres udvikling og læring.

Legende tilgang med kridt 2

En legende lærerfaglighed

I dette afsnit af Playful Learning Podcast går vi tæt på Natasja Bechs legende lærerfaglighed.
Katapult

3, 2, 1 – katapulter! Undersøgende matematik, hvad ellers?

Den episke fortælling om et Sciencehold og belejringen af et LEGO-slot! Undersøgende matematik er matematik, der er sjovt (velsagtens), specielt når det involverer katapulter og destruktiv leg.
Skoleelever

Legen er med, når unge vikler sig ud af barndommen og ind i ungdommen

Alle børn har et ønske om at lege. Det gælder også de lidt større børn, selvom de måske ikke selv føler, at de leger mere. Større børn og unge leger nemlig stadig i høj grad – de kalder det ofte bare noget andet, og det kan have nogle anderledes udtryksformer, som det er vigtigt at være opmærksom på.
Legende barn 3

Kan leg hjælpe børn i udsatte positioner tilbage i fællesskabet?

Leg er værdifuld for alle børn, men når der er tale om børn i en udsat position, kan der være grund til at give legen ekstra pædagogisk opmærksomhed.
Jule playcase

Julen er gavepapirets fest!

Hvordan reducerer vi spild i almindelighed og gavepapir i særdeleshed? Dét spørgsmål tager et hold Sciencelever fra Tåsingeskolen meget alvorligt, se med og oplev hen imod slutningen, hvordan særligt to elever ikke kan slippe opgaven trods dette, at frikvarteret forlængst har indfundet sig!
Rutsjebane til legende børn

Sydmors Skole gør teknologien tilgængelig for legende børn

Sydmors Skole har afprøvet flere forskellige måder at gøre teknologien til en del af hverdagen for skolens elever. Fællesnævnerne er leg, teknologiforståelse og tilgængelighed, fortæller projektkoordinator Lillian Pedersen.
Kvindelig og mandlig underviser

Skolerne er i gang med en kulturforandring

Først udviklede Højslev Skole og Skovvangskolen PlaySpaces, hvor elever og lærere kunne eksperimentere med teknologi i undervisningen. Nu er begge skoler i gang med at gøre den legende undervisning til en del af kulturen på skolerne.
Legende tilgang

Lyd med pauser = musik

Tværfaglig forløb om lyd på 7. årgang. LEGO Spike, Makey Makey og diverse forbrugsvare. Eleverne skulle ved hjælp af ovenstående materialer og genstande skabe deres egen musik.
Legende børn

I Aars Skoles SFO eksperimenterer de med pop-up lege for at forny legeenergien

I Aars Skoles SFO har de fundet en ny måde at give legen en god vitaminindsprøjtning på. De bruger nemlig såkaldte pop-up lege til at skabe nye legemiljøer, som opstår for en tid og giver nye, friske impulser til legen til stor glæde for børnene og deres trivsel.
Tegning af koifisk og klodser

Nye legebriller får personalet ned i børnehøjde og op i et helikopterperspektiv

Hvad sker der, når de voksne tør gribe børnenes initiativer og sige ja i stedet for nej? Det undersøgte det pædagogiske personale fra Randlev Friskole og Børnehus på egen krop. Her er hvad, der skete.
Legende børn 2

Den store ordfabrik!

Kan man bygge ordmaskiner ved hjælp af Makey Makey i dansk, ja da!
Tegning af skoleelever

Lærer og studerende på gyngende grund: kan brædderne bære en legende tilgang til læring?

Hvordan får man sine elever til at gå undersøgende og eksperimenterende på opdagelse i undervisningen? Det har en lærer, en lektor og gruppe lærerstuderende fra UCL fået erfaringer med. Læs her, hvordan de bar sig ad.
Elev der tegner

Elever bygger løsninger på problemer fra fiktionen

Metoden Novel Engineering kombinerer tekstarbejde med at konstruere konkrete produkter, der virker. Det hjælper eleverne til at blive både aktive og engagerede, fordi arbejdet tager afsæt i, hvad de selv oplever som vigtigt i teksten.
Oplæg om gode råd til eksamen

Fem gode råd til en mere åben og legende eksamen

Den 9. januar var 23 skolelærere og pædagoger samlet ved scenen i den store festsal på UCL i Odense. De var til eksamen i diplommodulet ”Vejledning og organisatoriske læreprocesser med fokus på legende tilgange til læring og teknologiforståelse,” som er udviklet i Play@Heart-projektet.
Bil bygget af klodser

Teknologi-forståelse i 4.kl

Se med i Sydmors Skoles forsøg, hvor de har lavet et helt fag om teknologiforståelse i 4. klasse.
Tegning af børn, der leger hinkesten

Du må gerne lege med

Det er vigtigt som pædagog også at turde træde ind fra sidelinjen og indtage rollen som medleger i børns leg. For børnene elsker, når de voksne leger med. Og så kan den voksne ved at deltage i legen åbne op for alternative legeformer og skabe nye deltagelsesmuligheder for børnene. Udfordringen kan være at skabe plads til det i en hverdag, der ofte kan være styret af skemalagte aktiviteter og voksne, der er vant til at gå forrest.
En tegning med fysikker, heks og børn, der går gennem en dør

At lege eller ikke at lege – det bør ikke være spørgsmålet

I denne artikel deler Louise Maagaard Høybye, skoleleder på Højslev Skole, sine perspektiver på værdien af legende tilgange til læring. Du kan læse om Højslev Skoles erfaringer fra Play@Heart-projektet. Her arbejder skolen med legende tilgange til læring uden at gå på kompromis med fagligheden.
Pædagoger filmer bil

Amerikansk elevinddragelse inspirerer legende danske skoler

Med ønsket om at sikre elever lige deltagelsesmuligheder henter skoler fra Play@Heart-projektet inspiration på en privatskole i Boston. Her inddrages elever aktivt både før, under og efter al undervisning. To skoler fortæller om deres oplevelser, og hvordan det har påvirket deres arbejde med legende tilgange til læring.
Folk på græsplæne set fra oven med paraplyer

Play@Heart Heart

Kan man kode sine klassekammerater som man koder led lysene på en Microbit?
Tegning af barn med hjerne

Hvad siger tingen?

Video af forløb med legende tilgang til Makey Makey og dets mulighed for at give det stumme stemme og vække det “døde” til live.
Legende tilgang video

Blue-Bot og dansk

Her kan du se Blue-bot anvendt i et forløb om Astrid Lindgren i faget dansk.

"Man kan lære mere om et andet menneske gennem en times leg og spil end gennem et helt års samtaler"

Platon

blå figur 3

Leg er den højeste grad af research

Albert Einstein

rød figur 2

Inspiration

Følgende kommentarer, indsamlet af Rambøll, kan give en idé om, hvor dybtgående og fundamental den legende tilgang til teknologiforståelse kan forandre en organisations syn på sig selv, og de mennesker – store som små – som den huser