BLINGTRON

PlayCases

Inspirations sektion

Play@Heart er et skoleudviklingsprojekt med fokus på legende tilgange til teknologiforståelse. Målet er at klæde skolerne på til at styrke børns kreative og eksperimenterende tilgang til verden.

Gennem en pædagogisk udforskningsekspedition undersøger vi samspillet mellem børns leg med digitale teknologier og deres udvikling og læring.

Elever bygger løsninger på problemer fra fiktionen

Metoden Novel Engineering kombinerer tekstarbejde med at konstruere konkrete produkter, der virker. Det hjælper eleverne til at blive både aktive og engagerede, fordi arbejdet tager afsæt i, hvad de selv oplever som vigtigt i teksten.

Fem gode råd til en mere åben og legende eksamen

Den 9. januar var 23 skolelærere og pædagoger samlet ved scenen i den store festsal på UCL i Odense. De var til eksamen i diplommodulet ”Vejledning og organisatoriske læreprocesser med fokus på legende tilgange til læring og teknologiforståelse,” som er udviklet i Play@Heart-projektet.

Teknologi-forståelse i 4.kl

Se med i Sydmors Skoles forsøg, hvor de har lavet et helt fag om teknologiforståelse i 4. klasse.

Du må gerne lege med

Det er vigtigt som pædagog også at turde træde ind fra sidelinjen og indtage rollen som medleger i børns leg. For børnene elsker, når de voksne leger med. Og så kan den voksne ved at deltage i legen åbne op for alternative legeformer og skabe nye deltagelsesmuligheder for børnene. Udfordringen kan være at skabe plads til det i en hverdag, der ofte kan være styret af skemalagte aktiviteter og voksne, der er vant til at gå forrest.

At lege eller ikke at lege – det bør ikke være spørgsmålet

I denne artikel deler Louise Maagaard Høybye, skoleleder på Højslev Skole, sine perspektiver på værdien af legende tilgange til læring. Du kan læse om Højslev Skoles erfaringer fra Play@Heart-projektet. Her arbejder skolen med legende tilgange til læring uden at gå på kompromis med fagligheden.

Amerikansk elevinddragelse inspirerer legende danske skoler

Med ønsket om at sikre elever lige deltagelsesmuligheder henter skoler fra Play@Heart-projektet inspiration på en privatskole i Boston. Her inddrages elever aktivt både før, under og efter al undervisning. To skoler fortæller om deres oplevelser, og hvordan det har påvirket deres arbejde med legende tilgange til læring.

Play@Heart Heart

Kan man kode sine klassekammerater som man koder led lysene på en Microbit?

Hvad siger tingen?

Video af forløb med legende tilgang til Makey Makey og dets mulighed for at give det stumme stemme og vække det “døde” til live.

Blue-Bot og dansk

Her kan du se Blue-bot anvendt i et forløb om Astrid Lindgren i faget dansk.

"Man kan lære mere om et andet menneske gennem en times leg og spil end gennem et helt års samtaler"

Platon

Leg er den højeste grad af research

Albert Einstein

Inspiration

Følgende kommentarer, indsamlet af Rambøll, kan give en idé om, hvor dybtgående og fundamental den legende tilgang til teknologiforståelse kan forandre en organisations syn på sig selv, og de mennesker – store som små – som den huser